El capítol 4 anomenat Organització i gestió de recursos TIC explica que no sols és el fet de tenir ordinadors a classe o a l’escola sinó que s’ha de saber com organitzar-los i fer un ús correcte d’ells.
Al llibre hi ha una frase que diu: “Els mestres hem de considerar les TIC una eina més per fer servir en la nostra feina diària a classe.” I és això, les hem de considerar una eina més, no com a una única eina. El que vull dir és que no s’han de substituir els recursos tecnològics per els llibres ni molt menys, sinó que s’ha de saber compaginar-los, treballar conjuntament amb els dos.
L’equip directiu és qui s’ha d’encarregar de dissenyar el projecte TIC i de portar-lo a la resta del claustre, així com de la formació permanent de tots els mestres de l’escola. Si tots els mestres es formen com cal, poden arribar a ser un gran equip a l’hora de dissenyar noves seqüències d’ensenyament-aprenentatge i de portar-les a terme.
El claustre de mestres, a més, es qui ha de decidir si es porten els ordinadors a les aules, o bé es creen més aules d’ordinadors. Açò dependrà de l’estructura que tinga cada escola, per poder fer noves aules, o bé si les aules són prou grans per a introduir-hi ordinadors.
Aquest capítol també ens parla de les necessitats informàtiques de l’escola, d’allò que realment deuria tindre en el que a maquinari ens referim. Ja que hi ha escoles que només disposen de la dotació oficial i que se’ls ha fet al llarg dels anys i altres que per altres mitjos (AMPA, ajuntament...) han anat ampliant aquesta dotació oficial.
Els autors diuen que hi hauria d’haver connexió a la xarxa des de totes les aules de l’escola, cosa que em pareix ben certa, ja que si es vol buscar alguna cosa, imprimir o qualsevol altra feina, es puga fer des del mateix lloc i no hajen de moure’s fins a l’aula d’ordinadors. Altres necessitats que comenta que haurien de tindre be a les aules o be per nivells o cicles són: impressores i escàners; canó de projeccions, càmera de fotos i de vídeo i pantalles tàctils. Per la meua part, pense que si més no es poden tindre per aules, seria lògic que ho tinguessin per cicles i que cada cop que algun mestre li fes falta ho agarrés; perquè pense que no són capritxos sinó recursos molt útils i que poden fer de l’ensenyament una tasca més amena i comprensible.
Pel que fa al capítol 5 Programari i recursos didàctics ens mostra tots aquells programes que s’utilitzen a Educació Infantil i que jo mai hagués pensat. Com poden ser el processadors de text, per fer cartes, escriure correus electrònics...programes de dibuix, el Jclic per fer activitats didàctiques alhora que juguen i inclús programes de presentació que poden utilitzar per passar a diapositives les fotos de l’excursió que han fet o bé les que han anat fent al llarg del curs...
En aquest capítol també se’ns recomanen alguns llocs webs amb activitats que jo he anat visitant com són:
- www.xtec.cat
- www.educalia.org
- www.edu365.cat
- www.aulainfantil.com
- www.weace.org
Bé després d'aquest comentari dir, com a conclusió que tot i que em repetisc, és molt important l'incorporació de les TIC a les escoles per tot allò que ens aporten i ens ajuden a millorar l'ensenyament de cara als nens i nenes i així també el seu aprenentatge. Està clar que no es pot fer tot lo ràpid que ens agradaria ja que no totes les escoles disposen dels recursos econòmics per a fer-ho, però pense que poc a poc i amb l'ajuda de tots, tot serà més fàcil i podrem gaudir de l'escola amb la qual molts somniem, una escola adaptada als temps que corren, una escola que les persones majors dirien "del futur", una escola amb les TIC "de serie".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada